Khamis, 20 Ogos 2009

Mengapa Ini Perlu Dilakukan?

Saintis genetik Singapura jadi pemandu teksi

SINGAPURA - Seorang bekas penyelidik yang pernah mendapat latihan daripada penerima hadiah Nobel bertukar menjadi pemandu teksi sejak November lalu.

Akhbar The Straits Times semalam melaporkan, Dr. Cai Ming Jie (gambar) yang lahir di China sebelum mendapat kerakyatan Singapura, memperoleh ijazah doktor falsafah (PhD) dalam bidang biologi molekular dari Universiti Stanford, Amerika Syarikat pada 1990.

Beliau menjalani latihan pasca kedoktoran selama dua tahun di Universiti Washington di bawah seliaan pakar genetik terkenal, Prof. Lee Hartwell yang memenangi anugerah Nobel dalam bidang fisiologi pada 2001.

Ming Jie kemudian pernah bertugas di Institut Molekular dan Sel Biologi (IMCB) di bawah Agensi Sains, Teknologi dan Penyelidikan (A*Star) pada 1992 sebagai penyelidik genetik sel selama 16 tahun.

Jurucakap SMRT Taxis mengesahkan bekas penyelidik itu ialah pemandu teksi. Ming Jie bagaimanapun enggan mengulas lanjut. Beliau mendapat perhatian apabila menceritakan pengalaman bertukar kerjaya melalui laman blognya.

Ming Jie tidak lagi bertugas dengan IMCB sejak Mei lalu selepas penilaian Lembaga Penasihat Saintifik (SAB) mendapti kontraknya tidak wajar diperbaharui.

Beliau memohon pekerjaan lain di pelbagai universiti, agensi kerajaan dan firma swasta tetapi gagal sehingga akhirnya hanya menjadi pemandu teksi Toyota Crown dengan SMRT Taxis.

"Perusahaan teksi mungkin menjadi perniagaan tunggal di Singapura yang masih aktif mengambil pekerja," katanya. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails