Jumaat, 18 Disember 2009

Benang Basah

Tragedi Memali bukan ajaran sesat
Kamaruzaman Mohamad Okt 27, 09 4:01pm
Dewan Pemuda PAS menyanggah sekeras-kerasnya tulisan di akhbar Kosmo! (26 Oktober) bertajuk "Jangan Pandang Rendah Ajaran Sesat" yang mengaitkan peristiwa Memali, Kedah dengan ajaran sesat di muka surat 11.

Pemuda PAS sangat kesal kerana artikel tersebut yang jelas berunsur fitnah melampau dan berniat jahat terhadap PAS dan perjuangan murni rakyat yang menolak undang-undang zalim Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Tulisan tersebut jelas bertujuan menghasut dan dengan niat menanam kebencian terhadap perjuangan PAS kepada masyarakat umum.

Maklumat yang disampaikan juga tidak tepat, bahkan jauh tersasar daripada fakta kejadian sebenar yang berlaku.

Tragedi Memali pada tahun 1985 suatu peristiwa hitam yang sangat bersejarah, apabila kerajaan telah menggunakan kekerasan ketenteraan melampau terhadap rakyat yang tidak bersenjata - rakyat biasa yang mempertahankan hak mereka untuk menentang penggunaan undang-undang zalim ISA sehingga sanggup syahid.

Artikel akhbar ini juga turut menghina Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam shah yang telah mencemar duli menyiram air mawar di pusara para syuhada.

Allahyarham Tuan Guru Omar Zuhdi, Pondok Lanai, Kedah telah mengeluarkan fatwa bahawa Ibrahim Libya dan pengikutnya dikategorikan syahid.

Dewan Pemuda PAS mendesak supaya Kosmo! menarik balik artikel yang telah disiarkan itu serta memohon maaf secara terbuka kepada keluarga dan waris yang terlibat dalam peristiwa Memali serta PAS.

Pemuda PAS juga akan mempertimbangkan tindakan undang-undang sekiranya Kosmo! gagal untuk berbuat demikian.

Kamaruzaman Mohamad setiausaha Dewan Pemuda PAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails